zondag 28 juli 2013

Berlusconi: "Liever naar de cel dan een taakstraf"

See on Scoop.it - La Gazzetta Di Lella - News From Italy - Italiaans Nieuws



Silvio Berlusconi, de omstreden ex-premier van Italië, weet deze week of hij zijn straf moet uitzitten na zijn veroordeling voor fraude. “Maar ik ga geen taakstraf uitvoeren. Als ik naar de cel moet, ga ik naar de cel."




Even opsommen: in de zaak-Ruby is Berlusconi veroordeeld tot een celstraf van 7 jaar voor seks met minderjarigen. In die zaak is Berlusconi in beroep gegaan. En in een fraudezaak rond zijn media-imperium Mediaset is de oud-premier veroordeeld tot een celstraf van 4 jaar en hij mag 5 jaar geen publiek ambt uitoefenen. Door de amnestiewetgeving is die laatste celstraf teruggebracht tot een jaar.


Deze week moeten de rechters van het Hooggerechtshof oordelen of Berlusconi voor die laatste zaak inderdaad in de cel moet. Omdat hij ouder is dan 70, kan Berlusconi er ook voor kiezen om een taakstraf uit te voeren of onder huisarrest te komen, zonder dus naar de cel te moeten.


"Ik ben bijna 78 jaar en ik zou dus voor huisarrest kunnen kiezen, maar als ze me schuldig achten, als zij die verantwoordelijkheid nemen, dan ga ik naar de cel. Ik ga niet in ballingschap en ik ga geen taakstraf uitvoeren, als een crimineel die heropgevoed moet worden", zegt de omstreden politicus en miljardair in een interview dat vandaag gepubliceerd is.


"Ik slaap al een maand niet meer. Ik word ‘s nachts wakker en lig naar het plafond te staren, na te denken over wat ze me aandoen." Volgens Berlusconi zijn de veroordelingen het resultaat van een persoonlijke vendetta van linkse rechters.




See on deredactie.be

via Tumblr http://italianentertainment.tumblr.com/post/56711718632