maandag 5 december 2016

Italiaanse premier Renzi kondigt aftreden aan na referendum

See on Scoop.it - La Gazzetta Di Lella - News From Italy - Italiaans Nieuws

ROME - De Italiaanse premier Matteo Renzi heeft zojuist zijn ontslag aangekondigd. Dat heeft hij vannacht in een rechtstreekse tv-toespraak verklaard nadat hij toegaf het referendum te hebben verloren.“Het is me niet gelukt te winnen. Ik heb alles geprobeerd”, aldus Renzi. “Ik ga morgen naar de ministerraad en zal iedereen bedanken. Daarna ga ik naar de president om mijn ontslag aan te bieden”, aldus Renzi. Hij feliciteerde zijn tegenstanders die tegen de voorstellen waren om de grondwet te veranderen.Renzi wilde via een referendum het aantal senatoren sterk reduceren en de macht van het Senaat sterk terugdringen. Daardoor zou de Kamer van Afgevaardigden sneller wetsvoorstellen kunnen aannemen en kan er sneller worden geregeerd. Maar een ruime meerderheid van circa 59-60% van de Italiaanse bevolking stemde tegen.

via Tumblr http://bit.ly/2gFgQ7w